Kategorier
Blogginlägg Ronny Ronny hälsa Ronnys blogginlägg Sockerdetox

Dag 1 (1 juli)

Första dagen av min sockerdetox kändes bra 😊

Motion
13 958 steg, 10,67 km 715 kcal, 7963 steg i hälsosamt tempo

Frukost
Lätt yoghurt naturell 05%, med svenska havreringar (utan tillsatt socker).
Mörkt bröd med 1 skiva ost, becel Omega 3 (Smör)

Dryck
Berocca 1 glas, Shot Ingefära & gurkmeja, kaffe svart.

Kosttillskott
1 tablett MAN apoteket.

Medicin
Diabetes, högt blodtryck, blodförtunnande.

Mellanmål
Mellanmål 1: 1 Glas Smoothie med lättyoghurt naturell, hallon och blåbär.
receptsidan 343 från boken Mat för liv och lust.
Mellanmål 2: Äpple

Lunch Ute
Svensk rostbiff med potatissallad & pepparrotscreme (GF, LF)

Middag
Pannkakor med äpple, grahamsmjöl receptsidan 334 från boken Mat för liv och lust.

Kvällsmål
En näve jordnötter, en kopp kaffe svart

Kategorier
Blogginlägg Ronny hälsa Ronnys blogginlägg Sockerdetox

Bli sockerfri!

Jag bestämde mig för att sluta äta socker av två anledningar: för det första innehåller det ingenting annat än tomma kalorier, är beroendeframkallande.

Sluta äta socker(sockerdetox)

För att minska sötsuget kommer jag att göra en sockerdetox. Den går ut på att jag under en månad med start den 1 juli och slutar den 31 juli jag kommer att utesluta allt ”synligt” socker, det vill säga glass, kakor, godis, läsk, bullar, och andra godsaker, flingor som innehåller socker, vitt bröd, smaksatt yoghurt, sylt, ni förstår 😊

Avgiftningsplan i etapper

1. Ät balanserat!
Att ta bort enligt ovan och börja äta tre huvudmål och två sunda mellanmål.

2. Stressa inte!
När jag stressar är det lätt att jag sträcker mig efter onyttigheter, särskilt kaloribomber med mycket kolhydrater eftersom sockret i dessa (tyvärr) påverkar hjärnans serotoninnivåer och verkar ångestdämpande.

3. Stick ut!
Börjar med Power walk en snabb promenad gör att kroppen utsöndrar endorfiner, så att jag får en kick utan att behöva äta sötsaker.

4. Belöning
Att jag ger mig en belöning för varje positiva steg jag gör.