Kategorier
Blogginlägg Kost och hälsa Ronny Ronny hälsa Ronnys blogginlägg

Nyckel till bättre hälsa, gröna nyckelhålet

Jag har under ca 3 veckor lagt om min kost och nu tar jag ytterligare ett steg till mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare eller mindre fett. Ett sunt alternativ för mig som ska håller i längden!
Blir att köpa livsmedel med den gröna nyckelhålet 😊

Så här beskriver livsmedelsverket om gröna nyckelhålet.

Nyckelhålet på många sorters mat

Både förpackad mat och oförpackad mat kan vara Nyckelhålsmärkt. Du hittar Nyckelhålet på exempelvis färska och frysta grönsaker, på oljeflaskor, i mejeridisken, i brödhyllan, bland flingpaketen, på färsk fisk eller på mat i den manuella kyldisken. Det är även möjligt att Nyckelhålsmärka färdigrätter och smörgåsar.

Det som förenar mat och maträtter som är Nyckelhålsmärkta är att det är ett nyttigare val i just den livsmedelsgruppen. 

Snabb väg till bättre matvanor
Genom att välja Nyckelhålsmärkt mat och samtidigt variera maten över veckan, förbättrar du snabbt dina matvanor. Med bra matvanor blir man piggare och orkar mer. Dessutom minskar risken för kroniska sjukdomar, som hjärt- och kärlsjukdom, vissa cancerformer, typ 2-diabetes och övervikt. Man blir helt enkelt friskare, även i framtiden.

Vad innebär Nyckelhålet?
För att få märka ett livsmedel med Nyckelhålet ska det uppfylla vissa regler. Reglerna handlar om salt, socker, kostfibrer, fullkorn och typ av fett. Eftersom olika livsmedelsgrupper innehåller olika sorters näring och i olika mängd skiljer sig kraven åt för varje grupp – flingor jämförs med flingor och korv med korv.

Kategorier
Blogginlägg Ronny Ronny hälsa Ronnys blogginlägg Sockerdetox

Dag 9 (9 juli)

Nionde dagen av min sockerdetox, Bra start på dagen gick min dagliga Power walk tillsammans med frugan och åt en god frukost, efter lunch åkte och besökte svärföräldrarna, har minskat på portionerna och det märks att jag inte är så hungrig och inte hämta flera portioner.

Motion
12 977 steg, 9,98 km 671 kcal, 8588 steg i hälsosamt tempo.

Frukost
Lätt yoghurt naturell 05%, med med svenska havreringar (utan tillsatt socker) kanel.
Tunt knäckebröd fullkorn & Sesamfrö, becel Omega 3 (Smör) bredbar leverpastej och röd paprika.

Dryck
Berocca 1 glas, Shot Ingefära & gurkmeja, kaffe svart.

Kosttillskott
1 tablett MAN apoteket.

Medicin
Diabetes, högt blodtryck, blodförtunnande.

Mellanmål
Mellanmål 1: 1 koppkaffe 1 Tunt knäckebröd fullkorn & Sesamfrö, becel Omega 3 (Smör) med halv avokado.
Mellanmål 2: 1 kopp kaffe och 1 rött äpple
Mellanmål 3: 2 Skivor hårt bröd Multi gran med mjukost, paprika, 1 kopp kaffe

Lunch ute
Stekt spätta med rödbetshack, stekt potatis, sallad.
receptsidan 283 från boken Mat för liv och lust.

Middag
Spenat med fetaost
receptsidan 182 från boken Mat för liv och lust.

Kvällsmål/mellanmål 3.
2 Skivor hårt bröd Multi gran med mjukost, paprika, 1 kopp kaffe.