Kategorier
Blogginlägg Kost och hälsa Ronny Ronny hälsa Ronnys blogginlägg

Tallriksmodellen

I ett led att äta bättre och hälsosamt följer jag Livsmedelsverkets tallriksmodell.

Tallriksmodell är delen för kött, fisk, ägg eller baljväxter en femtedel av mängden mat på tallriken. Storleken på grönsaksdelen och potatis-pasta-bröd-gryn-delen är flexibel.

Tallriksmodellen består av tre delar:

Den första delen består av grönsaker och rotfrukter. En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp. Den som inte rör sig så mycket kan låta grönsaker och rotfrukter fylla halva tallriken.

Den andra delen är potatis, pasta, bröd eller gryn som ris, bulgur, mathavre och matkorn. Välj i första hand fullkornsvarianterna. Den som rör sig mycket kan göra denna del ännu större.

Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg och baljväxter, som bönor, linser och ärter.

Eftersom jag rör på mig så ser min tallrik ut på följande:


Kategorier
Blogginlägg Ronny Ronny hälsa Ronnys blogginlägg Sockerdetox

Dag 11 (11 juli)

Elfte dagen av min sockerdetox, Vart sovmorgon 😐 kändes bra med dagens Power walk tyvärr hade frugan ont i sina vader men hon kämpade runt, dagens hjälte. Någon sen frukost kompletterades med ett kokt ägg och lite kaviar, läste att kaviar inte är bra, läs mera genom att klicka |HÄR|

Motion
10 495 steg, 8,13 km 542 kcal, 9549 steg i hälsosamt tempo

Frukost
Lätt yoghurt naturell 05%, med svenska havreringar (utan tillsatt socker) kanel.
1 Mörkt bröd med skinka, paprika, becel Omega 3 (Smör), 1 ägg och lite kaviar.

Dryck
Berocca 1 glas, Shot Ingefära & gurkmeja, kaffe svart.

Kosttillskott
1 tablett MAN apoteket.

Medicin
Diabetes, högt blodtryck, blodförtunnande.

Mellanmål
Mellanmål 1: 1 koppkaffe, ett äpple.
Mellanmål 2: Hoppade över, tyvärr
Mellanmål 3: Yoghurtglass á la minute. Receptsidan 330 från boken Mat för liv och lust.


Lunch
Ingen idag pgr sen frukost ☹

Middag
Fyllda pastarullar med tomatsås. Receptsidan 228 från boken Mat för liv och lust.

Kvällsmål/mellanmål 3.
Yoghurtglass á la minute. Receptsidan 330 från boken Mat för liv och lust.

Kategorier
Blogginlägg Ronny Ronny hälsa Ronnys blogginlägg Sockerdetox

Dag 10 (10 juli)

Tionde dagen av min sockerdetox, Vaknade sent så det vart frukost och sedan jobba några timmar innan det var dags att gå en Power walk med min underbara fru, vart ett besök på Farsta värdshus och åt lunch ”räksmörgås” Kvällen vart det egengjord hamburgare, förstår inte varför jag har ätit burgare ute 😊

Motion
13 328 steg, 10,26 km 690 kcal, 10225 steg i hälsosamt tempo

Frukost
Lätt yoghurt naturell 05%, med AXA sportgryn, kanel..
1 Mörkt bröd med skinka, paprika, becel Omega 3 (Smör)

Dryck
Berocca 1 glas, Shot Ingefära & gurkmeja, kaffe svart.

Kosttillskott
1 tablett MAN apoteket.

Medicin
Diabetes, högt blodtryck, blodförtunnande.

Mellanmål
Mellanmål 1: 1 koppkaffe 1 banan.
Mellanmål 2: Hoppade över pgr sen lunch
Mellanmål 3: 2 osötade fullkorns skorpor med mjukost, paprika, 1 kopp kaffe

Lunch ute
Räksmörgås Farsta värdshus.

Middag
Hamburgare (egen) med fullkornbröd, egen dressing. Receptsidan 318 från boken Mat för liv och lust.

Kvällsmål/mellanmål 3.
2 osötade fullkorns skorpor med mjukost, paprika, 1 kopp kaffe.