DYSLEXI

Jag har Dyslexi och det innebär för mig att jag har svårigheter med att läsa och stava.

Svårigheter

Jag kan ha svårt att uppfatta och skilja på olika ljud i språket, till exempel u och y eller g och k.

Jag läser snabbt och fel och fastnar på ord.

Jag utelämnar ord eller sista delen av ordet vid läsning. Jag vända på bokstäverna i ord, till exempel mat och tam.

Jag skriver otydligt och kastar om eller utelämnar bokstäver, till exempel skriver tärning i stället för träning.

Jag har svårt att stava rätt.

Jag kan ha svårt att snabbt komma på vad saker heter även om jag vet vad det heter. Jag undviker ofta lite längre, svårare ord.

Det är svårare för mig att läsa än att höra information.

Skolan
Under min uppväxt och senare i livet förstod jag att det vara något som inte stämde, redan 1973 förstod skolan att jag hade läst och skrivsvårigheter men utan någon åtgärd, sista året på gymnasiet jag gick Barn och fritidsprogrammet, bad jag skolan om hjälp med min läs och skrivsvårigheter för det hade jag märkt under tiden på gymnasiet, jag fick ingen hjälp så två månader kvar av min utbildning så beslut jag att avbryta utbildningen.

Jag var nu medveten att jag inte var som alla andra som kunde läsa men framför allt skriva så från ca 17 år undvik jag allt som hade med att visa hur dålig jag var, lärde mig att knepen att inte behöva stå och prata inför andra eller skriva protokoll osv, jag värt en världsmästare att undvika att visa hur dålig jag är.

Arbete
Tack och lov så hittade jag tekniska lösningar och det vart så mycket lättare när datorn kom och när man fick ordbehandlingsprogram dvs World och senare rättstavningsprogram, mejl osv.

Dyslexiutredning
Efter att mått dåligt över detta med läs- och skrivsvårigheter, tog jag äntligen kontakt med en logoped som gjorde en dyslexiutredning i början av januari 2009.

10 februari var hon klar med utredningen och kom fram till följande:

Ronny visar i test tydliga avkodnings- och sekvenseringssvårigheter med läs- och skrivsvårigheter som stavningssvårigheter, svårighet att formulera och strukturera en text samt långsam, icke- automatiserad avkodning med mindre brister i läsförståelse. Stora brister finns i fonologisk och morfologisk-ortografisk lästeknik. Utredningen visar brister i språklig medvetenhet på fonologisk och morfologisk nivå.

Ronny visar för övrigt god förmåga gällande hörförståelse, muntlig uttrycksförmåga, ordförråd mm.

Min utredning av den intygssökandes svårigheter har lett till den sammanvägda bedömningen att

Ronny har specifika läs- och skrivsvårigheter av sådan art att diagnosen F 81.0 ur WHO:s diagnosförteckning ICD 10 kan sättas och att han därmed har specifika rättigheter under ev
studier samt i arbetslivet utifrån detta.

D: F 81.0 Spec läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

Kompensatoriska hjälpmedel
Eftersom jag fick diagnosen Dyslexi fick jag kompensatoriska hjälpmedel
Vad menas med begreppet kompensation? Enligt SAOL (Svenska akademins ordlista) betyder kompensation ”ersättning, gottgörelse eller utjämning”. För funktionshindrade personer kan avsikten med teknisk kompensation vara att ersätta eller utjämna funktionsnedsättningen. Kompensation kan således sägas vara ett medel med vilket man försöker att gå runt svårigheterna.

Jag fick olika dataprogram
ClaroRead Plus, Stava Rex, Talsyntet, Gustava ordböcker, SpellRight m.m
Fickminne.

Neurologiska funktionsnedsättningar
När det Neurologiska funktionsnedsättningar överlappar ofta varandra. Många med dyslexi har också adhd-liknande svårigheter, som till exempel problem med koncentration och uppmärksamhet.

Adhd, add, Touretts syndrom, Aspergers syndrom och andra tillstånd ur autismspekrat är besläktade med varandra, och det finns också samband med dyslexi och dyskalkyli.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lägg till en Smile

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette