
Jag har Dyslexi och det innebär för mig att jag har svårigheter med att läsa och stava.
Svårigheter
Jag kan ha svårt att uppfatta och skilja på olika ljud i språket, till exempel u och y eller g och k.
Jag läser snabbt och fel och fastnar på ord.
Jag utelämnar ord eller sista delen av ordet vid läsning. Jag vända på bokstäverna i ord, till exempel mat och tam.
Jag skriver otydligt och kastar om eller utelämnar bokstäver, till exempel skriver tärning i stället för träning.
Jag har svårt att stava rätt.
Jag kan ha svårt att snabbt komma på vad saker heter även om jag vet vad det heter. Jag undviker ofta lite längre, svårare ord.
Det är svårare för mig att läsa än att höra information.
Skolan
Under min uppväxt och senare i livet förstod jag att det vara något som inte
stämde, redan 1973 förstod skolan att jag hade läst och skrivsvårigheter men
utan någon åtgärd, sista året på gymnasiet jag gick Barn och fritidsprogrammet, bad jag skolan om hjälp med min läs och
skrivsvårigheter för det hade jag märkt under tiden på gymnasiet, jag fick
ingen hjälp så två månader kvar av min utbildning så beslut jag att avbryta
utbildningen.
Jag var nu medveten att jag inte var som alla andra som kunde läsa men framför allt skriva så från ca 17 år undvik jag allt som hade med att visa hur dålig jag var, lärde mig att knepen att inte behöva stå och prata inför andra eller skriva protokoll osv, jag värt en världsmästare att undvika att visa hur dålig jag är.
Arbete
Tack och lov så hittade jag tekniska lösningar och det vart så mycket lättare
när datorn kom och när man fick ordbehandlingsprogram dvs World och senare
rättstavningsprogram, mejl osv.
Dyslexiutredning
Efter att mått dåligt över detta med läs- och skrivsvårigheter, tog jag
äntligen kontakt med en logoped som gjorde en dyslexiutredning i början av
januari 2009.
10 februari var hon klar med utredningen och kom fram till följande:
Ronny visar i test tydliga avkodnings- och sekvenseringssvårigheter med läs- och skrivsvårigheter som stavningssvårigheter, svårighet att formulera och strukturera en text samt långsam, icke- automatiserad avkodning med mindre brister i läsförståelse. Stora brister finns i fonologisk och morfologisk-ortografisk lästeknik. Utredningen visar brister i språklig medvetenhet på fonologisk och morfologisk nivå.
Ronny visar för övrigt god förmåga gällande hörförståelse, muntlig uttrycksförmåga, ordförråd mm.
Min utredning av den intygssökandes svårigheter har lett till den sammanvägda bedömningen att
Ronny har specifika läs- och skrivsvårigheter av sådan art
att diagnosen F 81.0 ur WHO:s diagnosförteckning ICD 10 kan sättas och att han
därmed har specifika rättigheter under ev
studier samt i arbetslivet utifrån detta.
D: F 81.0 Spec läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
Kompensatoriska
hjälpmedel
Eftersom jag fick diagnosen Dyslexi fick jag kompensatoriska hjälpmedel
Vad menas med begreppet kompensation? Enligt SAOL (Svenska akademins ordlista)
betyder kompensation ”ersättning, gottgörelse eller utjämning”. För
funktionshindrade personer kan avsikten med teknisk kompensation vara att
ersätta eller utjämna funktionsnedsättningen. Kompensation kan således sägas
vara ett medel med vilket man försöker att gå runt svårigheterna.
Jag fick olika dataprogram
ClaroRead Plus, Stava Rex, Talsyntet, Gustava ordböcker, SpellRight m.m
Fickminne.
Neurologiska
funktionsnedsättningar
När det Neurologiska funktionsnedsättningar överlappar ofta varandra. Många med
dyslexi har också adhd-liknande svårigheter, som till exempel problem med
koncentration och uppmärksamhet.
Adhd, add, Touretts syndrom, Aspergers syndrom och andra tillstånd ur autismspekrat är besläktade med varandra, och det finns också samband med dyslexi och dyskalkyli.
