Idag har jag sök vårens kurser Ungdomskulturer, Psykologi 1, Psykiatri 2 samt Textkommunikation. Intressanta kurser och speciellt Psykiatri 2 med praktik
Ungdomskulturer
Kursstart:2016-01-11 Kursslut:2016-02-12
Ungdomskultur är ett vitt begrepp och ser mycket olika ut i vårt land men också i världen.
Vad menas och hur uppstår en sådan typ av kultur samt på vilka sätt bidrar dessa till identitetsskapandet?
Även samhällets roll och insatser gällande unga och ungdomar speglas i kursen och i diskussionerna utgår man från olika teorier och attityder kring samhället och ungdomar. Kursen ger dig som läsare möjlighet till
reflektion och kunskaper kring sociala processer och en förståelse för ungdomskulturen som ett led i utveckling hos individerna men också för samhällets utveckling.
Psykologi 1
Kursstart:2016-02-15 Kursslut:2016-03-18
Vad ligger egentligen till grund för en människas tankar, känslor och beteenden? Hur har synen på människan förändrats genom tiderna? Denna kurs ger kunskap kring den psykologiska vetenskapens framväxt och syftar till
att visa på hur olika synsätt inom psykologin vuxit fram. Kursen syftar även till att ge dig kunskap kring hur vår verklighetsuppfattning och självbild påverkas och formas, samt kunskap kring psykisk hälsa och ohälsa med
betoning på stress och kriser.
Psykiatri 2
Kursstart:2016-03-21 Kursslut:2016-05-27
ill du fördjupa dina kunskaper inom det psykiatriska området? I Psykiatri 2 fortsätter vi att utforska psykiatrins viktiga områden och särskilt de något ovanligare sjukdomstillstånden. Lagar och riktlinjer inom psykiatrisk
verksamhet synas och i kursen är det i första hand patientens/brukarens perspektiv som synliggörs.
Kursen innehåller fyra veckors praktik.
Textkommunikation
Kursstart 2016-04-25 Kursslut 2016-05-27
Hur utformar man en journalistisk text? Vad är en informationstext? Hur når reklamtexten sin målgrupp? I kursen Textkommunikation får du möjlighet att producera och analysera journalistiska texter. Även informationstexter
och reklamtexter behandlas utifrån informationens och reklamens behov. I kursen får du lära dig välja rätt uttryck beroende på målgrupp. Du producerar också själv olika typer av texter med hjälp av exempelvis intervjuer och
research.